«ای پادشاه! وعده لباس گرم تو، مرا از پای درآورد».

پادشاهی در یک شب سرد زمستان از قصر خارج شد. هنگام بازگشت، سرباز پیری را دید که با لباسی اندک در سرما نگهبانی می‌داد. از او پرسید: آیا سردت نیست؟ نگهبان پیر گفت: چرا‌ ای پادشاه؛ اما لباس گرم ندارم و مجبورم تحمل کنم. پادشاه گفت: من الان داخل قصر می‌روم و می‌گویم یکی از لباس‌های گرم مرا را برایت بیاورند.

نگهبان ذوق زده شد و از پادشاه تشکر کرد. پادشاه اما به محض ورود به داخل قصر، وعده‌اش را فراموش کرد. صبح روز بعد جسد سرمازده پیرمرد را در حوالی قصر پیدا کردند، در حالی که در کنارش با خطی ناخوانا نوشته بود: «ای پادشاه! من هر شب با همین لباس کم سرما را تحمل می‌کردم اما وعده لباس گرم تو، مرا از پای درآورد».

ضررها، عواقب و پيامدهاي بي‌حجابي

ضررها، عواقب و پيامدهاي بي‌حجابي

1 بي‌حجابي، موجب عذاب الهي و حجاب، باعث جلب رحمت الهي است.

بي‌حجابي باعث اشاعه فحشا و گسترش گناه در جامعه است كه در پي آن عذاب الهي را به دنبال خواهد داشت. همان‌گونه كه در سوره نور (آيه 19) آمده : كساني كه دوست دارند زشتي‌ها در ميان مردم با ايمان شيوع يابد، عذاب دردناكي براي آنان در دنيا و آخرت است ... همچنين بي‌حجابي در حقيقت تكذيب آيات الهي است كه در اين صورت بي‌حجاب خود را مستحق عذاب مي‌كند، چنانچه در سوره انعام (آيه 49) آمده : «كساني كه آيات ما را تكذيب كردند، دچار عذاب مي‌شوند به خاطر آنكه فاسق شدند.» حضرت علي (ع) مي‌فرمايد : روزي من و فاطمه (س) به خانه پيامبر (ص) رفتيم و ديديم پيامبر به شدت اشك مي‌ريزد، عرض كرديم چه شده است؟ فرمودند : يا علي (ع) شب معراج كه من را به آسمان بردند، زناني از امّتم را ديدم كه دچار عذاب شديدي هستند، از ديدن حال آن‌ها گريه مي‌كنم....

از اميرالمؤمنين (ع) پرسيده شد كه : زهد در دنيا چيست؟ فرمود : اعراض و دوري كردن از حرام      امام صادق (ع)

- اما زناني كه به موهاي سر خود آويزان شده بودند آن‌هايي بودند كه در دنيا موهاي خود را از نامحرم نمي‌پوشاندند.

- آن‌ها كه‌گوشت بدن خود را مي‌خوردند، خود را براي نامحرمان آرايش و زينت مي‌كردند.

- و آن‌ها كه كر و لال بودند از طريق زنا بچه‌دار مي‌شدند
و سپس آن بچه را به گردن شوهرشان مي‌انداختند.

- و آن‌ها كه گوشت بدنشان با قيچي‌هاي داغ شده بريده مي‌شد در دنيا با رفتارهاي مختلف به نامحرمان اظهار تمايل مي‌كردند
و خود را بر آنان عرضه مي‌نمودند...                         ادامه دارد ...

منبع : درسنامه حجاب (محسن دهقاني)

خواص دارويي شلغم  

شلغم از نظر طب قديم ايران گرم است به دليل خواص زياد آن، براي درمان هر دردي از آن استفاده مي‌شود و امّا خواص شلغم : 1 مقوي است و اشتهاآور 2 درمان‌كننده ضعف قواي جنسي 3 تسكين سرفه 4 ترشي شلغم، بهترين نوع ترشي است زيرا مقوي معده و روده‌ها و اشتهاآور است. 7 براي رفع جوش صورت، آب شلغم بخوريد. 8 براي تقويت حافظه بسيار مفيد. 9 درمان شب كوري است. 10 به دليل داشتن ويتامين B1 علاج كم خوني است. 11 براي رشد و نمو استخوان‌ها مفيد است بنابراين زنان باردار و شيرده حتماً بايد از آن استفاده كنند. 12 زن حامله‌اي كه در مدت بارداري شلغم خورده باشد بچه‌اش زودتر رشد مي‌كند، زودتر حرف مي‌زند و حتي زودتر راه مي‌افتد و در مقابل امراض مقاومت بيش‌تري خواهد داشت. 13 آن‌هايي كه غده تيروئيدشان كم ترشح مي‌كند بايد حتماً شلغم بخورند، زيرا شلغم به علت داشتن يد فراوان ترشحات غده تيروئيد را تنظيم مي‌كند. 14 شلغم مهم‌ترين گياه ضد سرطان‌است‌و حتي‌گسترش سرطان‌را متوقف مي‌كند. 15 شلغم درمان بسياري از بيماري‌هاي پوستي است. 16 بهترين دارو براي برونشيت است. و بالاخره سعي كنيد در فصل زمستان براي پيشگيري از سرماخوردگي و بيماري‌هاي تنفسي حداقل چند بار در هفته شلغم بخوريد. شلغم پخته بهترين صبحانه بدن است. بدن را تميز كرده و مواد سمي را از بدن خارج مي‌سازد. البته آب شلغم خام خواص بيشتري دارد به شرطي كه معده شما را ناراحت نكند. هميشه سلامت باشيد.

منبع : درمانگاه سبز (مهدي دماني و رضا قربانپور)

 

 

 

 

گفتار در خانواده

زن و شوهر در خانه با هم سخن از آهنگ زندگي بگويند، از مايحتاج خانه و نياز يكديگر و فرزندان حرف بزنند، نسبت به هم اظهار علاقه و محبت كنند، يكديگر را به حق و صبر توصيه نمايند، اسرار يكديگر را حفظ كرده و حرف خانه را به خانه‌ي پدر و مادر و اقوام و دوستان نبرند، خانه را محل كلام حق، نماز، قرآن و پرهيز از دروغ، غيبت، فحش و ناسزا و تحقير يكديگر قرار دهند، كه از آيات قرآن و روايات استفاده مي‌شود دروغ، غيبت، تهمت، ناسزا و فحش و تمسخر و تحقير، انسان را از رحمت خدا دور و مستحق عقاب الهي مي‌كند. مرد از آوردن اصل گناه به خانه و تشكيل مجالس خلاف حق در منزل بپرهيزد كه ابتدا زيان و ضررش به خود و زن و بچه‌اش باز مي‌گردد، آنگاه آخرت او و اهل‌بيت وي را به باد مي‌دهد. زن از اسراف در امور حيات و مخارج بيهوده و خرج اضافي به بار آوردن كه گاهي محصول تلخ چشم و هم‌چشمي است بپرهيزد، كه هر دينار آن در قيامت‌حساب دارد. مرد و زن با روش و اخلاق وگفتار و كردار خود، وقار و ادب، دينداري و سلامت نفس را عملاً به فرزندان
و اطرافيان خود سرايت دهند، كه ثواب هدايت يك انسان اگرچه فرزند خود آدم باشد به مانند هدايت تمام انسان‌هاي آفريده شده است.

منبع : نظام خانواده در اسلام (استاد حسين انصاريان)

 

حقيقت تلخ نوشابه‌هاي شيرين

همه ما مي‌دانيم‌كه نوشابه‌ها باعث چاقي بدن مي‌شود و همچنين مي‌تواند براي بدن بسيار خطرناك باشد و باعث چاقي بيش از اندازه اندامهايي مثل كبد، قلب يا حتي اسكلت بدن شما باشد. همچنين افرادي كه دائماً نوشابه مصرف مي‌كنند 11 درصد بيشتر دچار كلسترول خون مي‌شوند.

شيرين‌كننده‌هاي مصنوعي مي‌تواند به مغز شما آسيب‌هاي جدي وارد كنند و تحقيقات نشان داده است افرادي كه نوشابه‌هاي رژيمي مي‌نوشند بيشتر در خطر ديابت قرار دارند. نوشابه‌ها ممكن است در طول زمان به شما آسيب‌هاي جدي از جمله: اشكال در سيستم گوارش، خراب كردن پوست و ناباروري ايجاد كنند در برخي از نوشابه‌ها از مواد شيميايي بسيار خطرناك استفاده مي‌كنند. اين مواد شيميايي مي‌تواند باعث ضعف حافظه، اشكالات مغزي و مشكلات شديد پوستي شود.

وقتي خداوند براي بنده‌اي نيكي خواهد، وي را در كار دين دانا و به دنيا بي‌اعتنا سازد و عيوب وي را بدو بنماياند.   پيامبر اكرم (ص) 

دانستني‌ها

آيا مي‌دانيد كه :

- تنها قسمت زنده بدن كه خون ندارد قرنيه چشم است.

- ميزان انرژي‌اي كه خورشيد در يك ثانيه توليد مي‌كند، براي توليد برق مورد نياز تمام كشورهاي جهان در مدت يك ميليون سال كافي است.

- خنده آسان‌تر از اخم كردن است، براي خنديدن انسان از
17 عضله صورت و گردن استفاده مي‌كند، در حالي كه براي اخم كردن از 40 عضله.

- مغز در هنگام‌خواب فعال‌تر از وقتي‌است‌كه تلويزيون مي‌بينيد.

- استرس تا پنج برابر سيستم ايمني بدن را پايين مي‌آورد.

- پروانه‌ها با پاي خود مزه را احساس مي‌كنند.

- شتر در هنگام تشنگي مي‌تواند 95 ليتر آب را در كمتر از سه دقيقه بنوشد.

- خوردن موز دردهاي رماتيسمي، عضلاني و مفصلي را تسكين مي‌دهد.

- آب ذغال‌اخته تعداد باكتري‌هاي مثانه‌را كاهش مي‌دهد و دفعات ادرار و شدت التهاب مثانه را كم مي‌كند.

- فاصله بين مچ دست تا آرنج برابر با طول كف پا است.

ادامه دارد ...

 

به سوي كربلا

اي شهيد چه عشقي در قلبت موج مي‌زد كه عاشقانه براي يكي شدن با معشوقت شتافتي و چه دليرانه برايش ايستادگي كردي و با خون خود خطي از غيرت بر جاي گذاشتي و پروانه‌وار در اميد وصالش سوختي. مي‌دانم سوختي تا راه را نشانم دهي
و خون بهايت را چراغ راهم كردي، اما من ديدم چشمان مادري را كه با دريايي از غم، لبخند مي‌زد و پدري كه بغض از دوري‌ات در گلويش بود و دم نمي‌زد، برادرانت در دريايي از حيرت غرق بودند و خواهرانت مهري از سكوت بر لب داشتند، خواستم بگويم چرا لبخند؟ چرا سكوت؟ چرا حيرت؟ اما من هم سكوت كردم چرا كه در ابتداي راه، آخر راه همچون آنها ديدم. دريايي از غم در چشمانش بود، اما شوق وصال حق، بي‌اختيار لبخند بر لبانش مي‌نشاند، سكوت بود چون واژه‌ها در مقابل وسعت مردانگي‌ات رنگ باخته بودند و حيرت از براي داشتن غيرت بود. آري فهميدم معناي سكوت را، نقطه آغاز تو، نقطه پرواز، نقطه معراج بود و چه زيبا نقطه‌ها را كنار هم كاشتي و راهي از كربلا به جا گذاشتي...

تقديم به روح پاك شهدا و شهيد كاظم موذني

 

دعا براي امام زمان (عج)

شكي نيست كه دعا و خواستن از محضر ربوبي در همه اديان الهي وارد شده و در مكتب اسلام از زبان قرآن با صراحت از بندگان خواسته شده تا در قالب دعا خواسته‌هاي خود را از خدا آرزو كنند تا خداوند آنها را برآورده سازد و استنكاف از آن بسيار مذمت شده و آن را در رديف عمل شيطان كه استكبار باشد قرار داده و مستحق عذاب شمرده است. دعا براي مؤمنين و برادران ديني هم بسيار توصيه شده است، حال چه كسي شايسته‌تر از وجود مقدس امام عصر (عج) كه خليفه و حجت الهي و اميد همه مستضعفان براي ايجاد عدل و داد بر روي زمين است. به همين منظور دعاي بر آن حضرت بركات زيادي دارد. اولاً دعا پيوند روحي و قلبي ويژه‌اي بين دعا كننده و دعا شونده برقرار مي‌سازد. هرگاه كسي دل و روح خود را متوجه ديگري نمايد، سراسر وجودش مالامال از عشق و محبت وي مي‌شود، چنانچه مادري براي فرزند خود، به خصوص اگر به فراقش مبتلا باشد. او چگونه دعا مي‌كند، اشك مي‌ريزد و محبت خود را نثارش مي‌كند! محبت عامل پيروي و متابعت است. با دعا عشق و محبت حضرت (عج) در دل افزون شده و آمادگي بيشتر براي اطاعت از فرامين مولا فراهم مي‌شود. يكي از جلوه‌هاي انتظار فرج آمادگي قلب و روح است كه اين آمادگي با دعا
و خواستن بيشتر مي‌شود. دعا وقتي از درون بجوشد و با ايمان و اعتقاد و باور قلبي همراه باشد، حركت و تلاشي به دنبال دارد، چرا كه خواستن توانستن است، البته دعا به معناي واقعي خود نه صرفاً لقلقه زبان، كه مسلماً از حد زبان بالاتر نمي‌رود. براي رسيدن به دعاي واقعي حداقل دو مقدمه لازم است. اول فهم و معرفت دعا، چرا كه انسان بايد آنچه بر زبان جاري مي‌كند، بفهمد و درك كند و ديگر ايمان و اعتقاد تا قلب و زبان يكي باشد. ادعيه مختلفي به اين منظور وارد شده كه يكي از آنها دعايي است كه در مفاتيح الجنان كه امام هشتم (ع) براي امام زمان (عج) بيان كرده است.

پيشنهاد شما براي چاپ خبرنامة منتظران ظهور

در سال جديد كدام‌گزينه‌است.

لطفاً ‌گزينه موردنظر را به شماره 09387164550 پيامك كنيد.

1 چاپ بصورت ماهنامه

2 چاپ بصورت فصلنامه (هر سه ماه يك بار)

3 تعطيلي خبرنامه

  در ضمن به قيد قرعه از بين تمام افراد شركت‌كننده در

  اين نظرخواهي به 2 نفر سفر جمكران و 2 نفر هدايايي

وعـده مـا : جمعـه شبهـا، هيئـت سيـدالشهـدا (ع) مسجـد امـام حسـن (ع) حبيـب‌آبـاد

   فرهنگي تعلق خواهد گرفت.

ماهنامه حبیب اباد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مقـدمـه :

الهي!

تو آني كه از احاطتِ اوهام بيروني! و از ادراكِ عقل مَصوني! نه محاط‌ظنوني، نه مدرك عيوني! كارسازِ هر مفتوني، و فرح رسانِ هر محزوني! در حكم بي چرا، و در ذات، بي چند. و در صفات، بي چوني!

تو لالـه سرخ و لـؤلـؤ مكنوني!

من مجنـونم، تـو ليلي مجنوني!

تو مشتريـان بـا بضـاعت داري

با مشتريان بي بضاعت چوني؟

 

 

 

                                   گـذري كـوتـاه به زندگـي

                                    شهيـد عبـدالـرسـول دهقـانـي

 

در سال 1350 در محله حبيب‌آباد شهر بهاران در خانواده‌اي مذهبي اولين هديه الهي ديده به جهان گشود. دورة ابتدايي را در همين محل به پايان رسانيد و دورة راهنمايي را تا كلاس دوم ادامه داد و به محض شنيدن صداي حسين زمانش عازم جبهة حق عليه باطل شد. ايشان از كلاس چهارم دبستان عضو بسيج محل شد و حضوري فعال در كلاسهاي قرآن و بسيج داشت از خصوصيات بارز ايشان احترام به پدر و مادر و همه بستگان
و خوش اخلاقي و حرف شنوي ويژه‌اي به گفته خانواده‌اش داشت. شركت در نمازهاي جماعت و جمعه از ديگر خصوصيات ايشان بود. شهيد عزيز از نماز شب غافل نمي‌شد به گفته يكي از همسنگران ايشان در جبهه هر شبي كه فرصتي براي مناجات پيدا مي‌كرد در گودالي كه حفر كرده بود مي‌رفت و مشغول راز و نياز با معبود خود مي‌شد.

هو المنتظر

منتظـران ظـهـور

کسی که در روز عيد غدير مؤمني را ديدار كند، خداوند هفتاد نور بر قبر او وارد مي‌كند و قبرش را توسعه مي‌دهد و هر روز هفتاد هزار فرشته قبر او را زيارت مي‌كنند و او را به بهشت بشارت مي‌دهند.

 

امام رضا (ع)

ايشان در تاريخ 19/1/65 راهي جبهه شد و دورة آموزشي را در پادگان نجف‌آباد و پادگان غدير اصفهان گذراند و در گردان اميرالمؤمنين لشگر 14 امام حسين (ع) مشغول خدمت شدند
و بعد از آن در تقسيمات نيروها به گردان امام رضا و به عنوان مگچي (سيمينوف دوربرد) و به اصطلاح شكارچي گردان مشغول بود كه سربلند و با افتخار فراوان از وظيفه محوله بيرون آمد و بعد از آن به گردان امام حسن مجتبي (ع) ملحق شد و در عملياتهاي كربلاي 4 و 5 و نيز در منطقه عملياتي فاوو در پاتكهاي بعد از عمليات والفجر 8 حضور داشت. ايشان

 

 

 

 

 

 

 

 

كلمه لا اله الاّ الله دژ محكمي است كه هر كس وارد آن شد از عذاب ايمن مي‌باشد

و شرط ورود به اين دژ ولايت داشتن به اهل بيت است.

 

 

 

 

 


شماره پانزدهم دي ماه 1391                مبلغ : ذكر صلوات نثار امام و شهدا

 

 

 

و همرزمانش حدود 2 3 ماه در جاده فاو، ام القصر و محلي به
نام پد در شرايط سخت بر روي پوكه‌هاي توپ سنگين گذر زمان كرده و مشغول مبارزه بودند در طول 11 ماه جبهه يك بار توسط موج انفجار از ناحيه كمر آسيب ديد و بار دوم از ناحيه پا زخمي شد و با پاي زخمي به جبهه برگشت و بالاخره در عمليات كربلاي 5، كنار نهر عرايض منطقه عملياتي شلمچه شب هنگام، گردان امام حسن مجتبي (ع) عمليات كرده كه گردان دور مي‌خورد و مجبور به عقب‌نشيني مي‌شوند كه طي اين اتفاق شهيد عزيز با اصابت تركش به شكم به اتفاق تعدادي از همرزمانش زخمي مي‌شوند و تا ظهر فرداي آن شب بين افراد خودي و دشمن مي‌مانند كه با عمليات ديگر رزمندگان اسلام آنها را به بيمارستان اهواز انتقال داده و بعد از عمل جراحي و به علت خونريزي داخلي در اوائل اسفند ماه 65 به فيض عظيم شهادت نائل مي‌گردد.

از نوشته‌هاي ايشان : اين دنياي فاني هيچ به درد نمي‌خورد انسان يك روز به دنيا مي‌آيد و يك روزي از دنيا مي‌رود پس چه بهتر، چه بهتر كه ]با شهادت[ از اين دنيا برويم.

 

پاره‌اي از ويژگي‌ها و نام‌هاي حضرت مهدي (عج)

ايميل : Seiedoshohada74@yahoo.com       وبلاگ :   Hayat74.blogfa.com      همراه : 09387164550

پيامبر (ص) در وصف حضرت مهدي (عج) فرمود : مهدي (عج) از فرزندان من سيماي چهل ساله دارد، صورتش همچون ستاره تابان مي‌درخشد، در گونه‌ي راستش خال سياهي است. براساس روايات، حضرت مهدي (عج) داراي نام‌ها و القاب متعددي است مانند : مهدي، قائم، منتظر، صاحب‌الامر، حجت، خلف صالح، سيد، بقيهًْ‌الله،‌منتقم، همنام پيامبر(ص) و هم‌كنيه‌پيامبر(ص)، ابوالقاسم مي‌باشد، هر كدام از اين نام‌ها بيانگر يكي از ويژگي‌هاي اوست. او مهدي است، چرا كه او به سوي عدالت و حق آشكار و نهان، هدايت مي‌شود و خداوند او را به اسرار و زمينه‌هاي نهان رشد
و صلاح، ارشاد مي‌نمايد. او قائم است، زيرا به بزرگترين قيام در تاريخ بشريت دست مي‌زند، قيامي كه سراسر آن عدالت و حق
و خداپرستي است. او منتظر است، زيرا مردم همواره در انتظار ظهورش هستند، تا براي پاكسازي سراسر زمين، از هرگونه ظلم و جور، قيام و انقلاب نمايد. او صاحب‌الامر است، زيرا او امام بر حقي است كه اطاعتش به عنوان ولي امر مطابق آيه اولي‌الامر (59 نساء) واجب است. او حجت است، زيرا حجت خدا بر جهانيان مي‌باشد و خداوند به وسيله او حجت را بر جهانيان تمام كند.
او خلف‌صالح‌و آقا است، زيرا‌همان خط‌فكري امامان عليهم‌السلام

و پيامبر (ص) را دنبال كرده و اجرا مي‌نمايد و اين خط را به طور شايسته، آشكار مي‌كند و با عزت و آقايي كامل، در همه‌ي عرصه‌ها آشكار شده و مي‌درخشد....

 

 

 

 

 

 

 

 

 



از امام حسن (عليه‌السلام) سؤال شد :

- درستي چيست؟ فرمود : برطرف نمودن زشتي به وسيله خوبي.

- شرف چيست؟ فرمود : نيكوكاري با فاميل و پذيرفتن جريمه ايشان.

- شجاعت‌و مردانگي چيست؟ فرمود : دفاع از پناهنده، و پايداري در ميادين ‌نبرد و جمله‌حوادث و دليري به‌هنگام پيش‌آمد ناگوار.

- كرم چيست؟ فرمود : بخشش پيش از درخواست و غذا دادن
و سير كردن مردم در زمان قحطي.

- برادري چيست؟ فرمود : همراهي در سختي و خوشي.

- بي‌نيازي چيست؟ فرمود : رضاي به قسمت هر چند كم باشد.

- فقر چيست؟ فرمود : حرص بسيار به هر چيز.

- قدرت چيست؟ فرمود : سختگيري و نبرد با زورمندان.

- شرف چيست؟ فرمود : همراهي با برادران و نگاهداري از همسايگان.

- حلم چيست؟ فرمود : خشم فرو خوردن و اختيار خود داشتن.

- بي‌عقلي چيست؟ فرمود: پيروي فرومايگان و همراهي گمراهان.

- ترس چيست؟ فرمود : دليري بر دوست و گريز از دشمن.

- پستي و فرومايگي چيست؟ فرمود همه چيز را براي خود خواستن و ياري ندادن همسر.

- گشاده دستي وجود چيست؟ فرمود : بخشش در حدّ توان.

منبع : تحف‌العقول / ترجمه جعفري، ص 208

 

تحقيق، داروي دردهاي اجتماعي

يا أيُّها الَّذينَ آمَنوا إنْ جآءَكُم فاسِقٌ بِنَباءٍ فَتَبَيَّنوآ أنْ تُصيبُوا قوماً بِجَهالهًٍْ فَتُصْبِحُوا عَلي ما فَعَلْتُم نادمين؛ اي كساني كه ايمان آورده‌ايد! اگر فاسقي براي شما خبري مهم آورد تحقيق كنيد، مبادا از روي زودباوري و شتاب‌زدگي تصميم‌بگيريد و ناآگاهانه به قومي آسيب رسانيد، سپس از كرده‌ي خود پشيمان شويد.

در طول تاريخ، انبيا با مردم و اجتماعاتي روبه‌رو بوده‌اند كه به انواع بيماري‌هاي اجتماعي و اخلاقي مبتلا بوده‌اند و حتي امروز با آن همه پيشرفت‌هاي مهمي كه در زندگي بشر شده است، هنوز آن بيماري‌ها به قوّت خود باقي است. بيماري‌هايي چون :

- تقليد كوركورانه از نياكان و پيروي از عادات و آداب و رسوم خرافي.

- پيروي از خيالات، شايعات، پيش‌گويي و رؤياهاي بي‌اساس.

-  داوري و موضع‌گيري بدون علم، ستايش يا انتقاد و نوشتن
و گفتن بدون علم.

* داروي شفابخش براي همه‌ي آن بيماري‌ها، تحقيق و بررسي است كه در آيه فوق بيان شده‌است. اگر جامعه اهل دقّت و تحقيق و بررسي باشد، همه‌ي اين آفات و بلاهاي اجتماعي يكسره درمان مي‌شود. مشابه اين آيه، آيه 94 سوره نساء است كه مي‌فرمايد: «:اي مؤمنان! هرگاه در راه خدا گام بر مي‌داريد و سفر مي‌كنيد، تحقيق و بررسي كنيد و به كسي كه اظهار ايمان مي‌كند، نگوييد تو مؤمن نيستي و به خاطر به دست آورن غنائم بي‌گناهي را نكشيد. زيرا نزد خدا غنائم فراواني است.» چنانكه در تاريخ آمده است : پس از جنگ خيبر، پيامبر (ص) شخصي به نام اسامهًْ بن زيد را همراه گروهي از مسلمانان به سوي يهودياني كه در يكي از روستاهاي فدك بودند، فرستاد تا آنان را به اسلام يا قبول شرايط ذمّه دعوت نمايد. يكي از يهوديان (به نام مرداس) با شنيدن خبر، اموال و خانواده خود را در پناه كوهي قرار داد و با گفتن «لا اله الاّ الله محمّد رسول الله» به استقبال مسلمانان آمد. اُسامه به گمان اين كه او از ترس، اسلام آورده و اسلام او واقعي نيست، او را كشت. رسول خدا پس از اطلاع، به شدّت ناراحت شدند و آيه فوق نازل شد.

منبع : دقايقي با قرآن (محسن قرائتي)

 

ضررها، عواقب و پيامدهاي بي‌حجابي

ماهنامه حبیب اباد

بـرخي خـواص دارويـي گيـاه سويـا :

1) مقوي و بادشكن است 2) دانه سويا تب بر و ضد سم است
3) نان سويا براي مبتلايان به بيماري قند مفيد است 4) مبتلايان به نقرس و رماتيسم و اشخاص ضعيف البنيه از سويا استفاده كنند 5) سس سويا را به غذايي كه ترديد داريد سالم است، بزنيد سم آن را خنثي مي‌كند 6) اگر زن حامله در معرض خطر سقط جنين است به او سس سويا بدهيد 7) اگر ادرار كسي به خون آلوده است سس سويا درمان آن است 8) فرآورده‌هاي سويا براي پيشگيري از سرطان مفيد است 9) مبتلايان به تصلب شرائین، سنگ کیسه صفرا، بیماریهای قلبی و روده بزرگ
و یبوست از سویا استفاده کنند تا درمان شوند.

 

علمـدار لشکـر حسیـن (ع) :

قناعت و تسلط بر شهوت، بزرگترين پاكدامني و تقواست.                         پيامبر اسلام (ص)

کبش الکتیبه یعنی قوچ گله که جلو گوسفند حرکت می‌کند، ولیکن به طور مجاز به کسی که جلو لشکر با شجاعت حرکت می‌کند نیز می‌گویند، و فیروزآبادي می‌گوید : مقصود، سيد قوم
و قائد آن‌هاست. در لشکر امام حسین (ع) اين لقب فقط زماني كه حضرت ابالفضل (ع) رخصت ميدان طلبيد به ايشان داده شد. فاضل دربندي و شيخ كربلايي مي‌گويند : وقتي امام حسين (ع) خم شد كه ابالفضل را به خيام حرم برساند، حضرت عباس

چشمانشان را باز كردند و نگاهي به برادر انداختند و عرض كردند : برادر به حق جدّت رسول خدا (ص) مرا به خيمه‌ها مبر، زيرا : 1 وعده آب به سكينه دادم، براي او آب نبردم، خجالت مي‌كشم. 2 من كبشه كتيبه شما هستم، وقتي اصحاب شما مرا كشته ببينند، شايد عزم آن‌ها سست شود. حضرت امام حسين (ع) دعاي خير در حق برادر كردند و فرمودند : خدا به شما جزاي خير دهد، در حال زندگي و مرگ از برادرت حمايت كردي.

اسرار الشهاده ص 321

 

آخـريـن سـلام :

روايت شده : هنگامي‌كه حضرت عباس (ع) با يك دست (يعني دست چپش) مي‌جنگيد، آن چنان شجاعانه دشمن را بر زمين مي‌افكند و حمله‌كنندگان را سركوب مي‌كرد كه از نظر دشمن احتمال رساندن مشك‌آب به‌خيمه‌ها زياد شد. عمر سعد فرياد زد : «مشك را با تير پاره پاره كنيد. سوگند به خدا، اگر آب به خيمه برسد و حسين (ع) آب بنوشد، همه‌ي شما را با شمشيرش نابود خواهد كرد، مگر نمي‌دانيد كه او يكّه تاز عرصه‌ي شجاعت، فرزند چابك سوار و قهرمان ميدان‌ها علي بن ابيطالب (ع) است؟ در اين هنگام دشمنان به طور دسته جمعي به حضرت عباس (ع) حمله‌ي شديد كردند، آن حضرت چون آتشي كه به نيزار خشك افتاده باشد، در ميان انبوه لشكر دشمن افتاد و از هر سو آن‌ها را در هم مي‌ريخت، به طوري كه صد و هشتاد سواره را بر خاك هلاكت انداخت. در اين هنگام ظالمي به پيش آمد و ضربتي به دست چپش زد و دست چپ او قطع گرديد. آن حضرت شمشير را به دندان گرفت و بر قلب دشمن حمله كرد و به شدت با آن‌ها نبرد مي‌نمود، كه در اين وقت يكي از دشمنان عمود و آهنين بر فرق همايونش زد. با اين ضربت، آن حضرت بر زمين اُفتاد
و فرياد زد : «آخرين سلامم بر تو اي ابا عبدالله الحسين» آري چنين منش و رفتاري تنها از آن انسان آزاده‌اي است كه با بصيرت تمام، سر تعظيم در برابر امام عصرش فرو آورد و با وجود امان نامه دشمن كه براي ايشان فرستاده شد، هرگز براي لحظه‌اي از امام بر حقش رويگردان نشد چرا كه در زمان حيات مباركشان نيز باب الحوائج بود و حاجت ديگران و امام عصرش را برآورده مي‌نمود. قدري در تنهاييمان به خود بينديشيم
و ببينيم كه آيا ما نيز به چنين بصيرتي رسيده‌ايم كه بتوانيم در زمان نياز، نداي حسين زمانمان را پاسخ گوييم و پا روي هواي نفسمان بگذاريم و فريب ايادي شياطين را نخوريم. بياييم با توسل به باب الحوائج (ع) از ايشان بخواهيم كه ما نيز همچون او آزاده شويم و براي پروازمان دليلي جز رضاي خداوند و رضاي اولياي بر حقش نداشته باشيم. ان‌شاء‌ا...

عـوامـل شقـاوت در واقعـه كـربـلا :

1 زنازادگي :

رسول خدا (ص) فرمودند : «زن شوهرداري كه چشمش را از مردي جز شوهرش يا نامحرمي پر كند، خشم خداوند بر او فزوني گردد؛ كه اگر چنين كند خداوند همه‌ي عمال او را باطل گرداند و چنانچه به شوهر خود خيانت ورزد بر خداست كه او را بعد از عذاب در قبر به آتش جهنم بسوزاند.» امام صادق (ع) فرمودند : «سخت‌ترين عذاب را در روز قيامت مردي دارد كه نطفه‌ي خود را در رحمي كه بر او حرام است جاي دهد.»

- تجلي زنازادگي در لشكر يزيد : سيد عبدالمجيد حسيني شيرازي نقل كرده : «يزيد بن معاويه مادرش ميسون دختر بجدل كلبيه بود كه خودش را به غلام پدرش عرضه كرد و به يزيد حامله شد.»

2 شرب خمر :

رسول اكرم (ص) فرمودند : «شراب ريشه‌ي زشتكاري‌ها
و گناهان بزرگ است.»

- تجلي شراب‌خواري در لشكر يزيد : زبيد بن بكار مي‌گويد : «يزيد بن معاويه اهل خوشگذراني و لهو و لعب، چاقوكشي
و سگ بازي، ميمون بازي و پلنگ بازي بود و با رفيقانش بر سر شراب مي‌نشست. روزي بر سر سفره‌ي شراب نشسته بود
و طرف راستش عبيدا../. بن زياد قرار داشت و آن چند روز بعد از شهادت حسين (ع) بود...»

3 جرأت بر گناه :

خداوند در سوره انعام آيه 120 مي‌فرمايد : «گناهان آشكار و پنهان را رها كنيد، زيرا كساني كه گناه مي‌كنند، بزودي در برابر آنچه مرتكب مي‌شدند، مجازات خواهند شد.

- تجلّي جرأت بر گناه در لشكر يزيد : درباره يزيد بن معاويه آمده است : «او به هر لذّتي دست مي‌زد و به طور علني معصيت انجام مي‌داد و اشتباهاتش را خوب جلوه مي‌داد و در صورتي كه دنيا بر وفق مرادش بود به دين بي‌توجهي مي‌كرد.» و حذيفه نقل كرده از حسين بن علي (ع) شنيدم كه مي‌فرمود : «به خدا سوگند! بركُشتنم ظالمان بني‌اميه اجتماع خواهند كرد كه پيشتاز آنان عمر بن سعد است.»

4 لهو و لعب :

پيامبر اكرم (ص) فرمودند : «خداوند مرا به جهت هدايت و رحمت براي جهانيان فرستاده و مرا مبعوث كرده تا آلات لهو و لعب
و موسيقي را نابود كنم.» امام صادق (ع) فرمودند: «شنيدن‌آوازه و لهو نفاق‌را در قلب‌مي‌روياند همان‌گونه كه آب، زراعت را رشد مي‌دهد.» امام باقر (ع) نقل فرموده‌اند : «غناء از جمله چيزهايي است كه خداوند عزّوجلّ بر آن وعده آتش داده است. همان‌گونه كه در آيه 6 سوره لقمان آمده : و بعضي از مردم سخنان بيهوده (غنا و آوازه خواني) را مي‌خرند تا مردم را از روي ناداني، از راه خدا گمراه سازند و آيات الهي را به استهزا گيرند؛ براي آنان عذابي خواركننده است.»

نماز، پايه‌ي تقرب هر پرهيزكار است.                     پيامبر اكرم (ص)

- تجلي لهو و لعب در لشكر يزيد : زبيد بن بكار مي‌گويد : «يزيد بن معاويه اهل طرب و ... روي به شراب دهنده‌ي خود نمود
و گفت : به من شرابي بده كه تمام وجودم را سيراب و مست كند و در پي آن، مثل همان را به ابن زياد بده. او كه صاحب سرّ
و امانت نزد من است به سبب تقويت غنائم و جهادم. آنگاه آوازه خوانان را دستور داد تا با اين شعر آوازه بخوانند. و لذا بر اصحاب يزيد و عاملانش آنچه از فسق و فجور انجام مي‌داد غلبه يافت. در ايام حكومتش آوازه خواني در مكه و مدينه غلبه يافت و آلات موسيقي به كار گرفته شد و افراد بسياري به طور علني شراب مي‌خوردند...»

5 قساوت قلب :

رسول خدا (ص) فرمودند : «... دورترين مردم از خدا، سخت دل است.»

- تجلي قساوت قلب در لشكر عمر بن سعد : از امام سجاد (ع) نقل شده كه فرمودند : «هيچ روزي بر رسول خدا (ص) از روز احد سخت‌تر نبود چرا كه در آن روز عمويش حضرت حمزهًْ بن عبدالمطلب، شير خدا و شير رسولش به شهادت رسيد و بعد از آن پسر عمويش جعفر بن ابي طالب (ع) به شهادت رسيد. ولي هيچ روزي به مانند روز حسين (ع) نيست : چرا كه سي هزار نفر در برابر او صف كشيدند به گمان اين كه از اين امت‌اند،
و همگي با ريختن خون او، به خدا تقرّب مي‌جستند، در حالي كه حضرت آن‌ها را به خدا يادآوري مي‌كرد ولي آنان موعظه‌ي او را نمي‌پذيرفتند...»

6 علاقه به دنيا :

خداوند در آيات (37 تا 39) سوره نازعات مي‌فرمايد : «اما آن كسي كه طغيان كرده و زندگي دنيا را مقدم داشته، مسلماً دوزخ جايگاه اوست.» امام صادق (ع) مي‌فرمايد : «سر منشأ هر گناهي دنيا دوستي است.»

- تجلي علاقه به دنيا در لشكر يزيد : عمر بن سعد در ميان اصحابش ندا داد : او كيست كه بر حسين (ع) بتازد و با اسبش بدن او را لگدكوب كند؟ ده نفر آماده شده و با اسبان خود بر بدن او تاختند و كمر و سينه‌اي او را خورد نمودند. بعد از اين واقعه ده نفر كه جلودارشان اسير بن مالك بود به نزد ابن زياد آمدند. اسير مي‌گفت : ما بوديم كه سينه را بعد از كمر لگدكوب
و خورد كرديم...». طبري نقل مي‌كند : «سنان ابن انس از ترس اينكه مبادا كسي بر جدا نمودن سر امام حسين (ع) از او پيش قدم شود به ديگران حمله مي‌نمود، تا اينكه سر را از بدن جدا كرد و به خولي داد. او بر روي اسب با حالت جنون مي‌گفت : ركابم را پر از طلا و نقره كن؛ چرا كه من جنگجوي محبوب را به قتل رساندم...».

7 – پيروي از هواي نفس :

حضرت علي (ع) فرمودند : «شما را به دوري گزيدن از هوس سفارش مي‌كنم؛ زيرا هوس به كوري فرا مي‌خواند و باعث گمراهي در دنيا و آخرت است.»

- تجلي پيروي از هواي نفس در لشكر يزيد : نقل شده امام حسين (ع) به عمر بن سعد فرمودند : «آگاه باش! به خدا سوگند اي عمر! همان‌گونه كه مي‌بيني، روزي خواهد بود كه براي تو بد تمام خواهد شد. آنگاه امام حسين (ع) دستش را به سوي آسمان بلند كرد و فرمود : بار خدايا! همانا اهل عراق مرا گول زده و بر من حيله كردند و با حسن بن علي كردند آنچه را كه كردند. بار خدايا امرشان را متشتت و نسلشان را نابود گردان.»

8 – حرام خواري :

پيامبر اكرم (ص) فرمودند : «عبادت كردن با وجود حرام خواري مانند ساختن بنايي است بر روي شن و به قولي بر روي آب.»

- تجلي حرام خواري در لشكر عمر بن سعد : امام حسين (ع) روز عاشورا از خيمه بيرون آمده و در مقابل مردم قرار گرفتند و از آنان خواست كه ساكت باشند ولي آن‌ها از ساكت شدن ابا نمودند تا اين كه حضرت به آنان فرمود : واي بر شما! ... و تمام شما نافرمان دستورات من هستيد و به سخنان من گوش نمي‌دهيد. حقوق شما از حرام پرداخت شده و شكم‌هاي شما از حرام پر شده؛ لذا بر دل‌هاي شما مهر خورده است. واي بر شما! آيا گوش فرا نمي‌دهيد؟ آيا نمي‌شنويد؟! ...»

9 – خلف وعده :

رسول خدا (ص) فرمودند : «وعده، دَيْن است، واي بر كسي كه وعده دهد و خلف وعده نمايد، واي بر كسي كه وعده دهد و خلف وعده نمايد، واي بر كسي كه وعده دهد و خلف وعده كند.

- تبلور خلف وعده در لشكر عمر بن سعد : امام حسين (ع) در خطبه‌اي به لشكر عمر بن سعد چنين فرمود : «... به خدا سوگند كه بي‌وفايي در شما معروف و سابقه‌دار است. رگ‌هاي شما به آن پيوند خورده و ريشه‌هايتان از آن (آب گنديده) نيرو گرفته است. شما ناپاك‌ترين ميوه‌ايد براي باغبان گلوگير و براي غاصب گواراييد. هان، لعنت خدا بر پيمان شكنان كه ميثاق‌ها را پس از استوار كردن مي‌شكنند با اين كه خدا را كفيل و ضامن گرفته‌اند.»

10 – جهل و ناداني :

امام علي (ع) فرمودند : «ناداني ريشه‌ي همه‌ي بدي‌هاست».

 

تبلور جهل و ناداني در لشكر يزيد :

طبري نقل مي‌كند : «چون حسين (ع) براي نماز ظهر اذن گرفت
و از آنان براي اداي نماز ظهر مهلت خواست، حضين بن تميم كه لعنت خدا بر او باد به حضرت گفت : نماز از تو پذيرفته نمي‌شود. حبيب بن مظاهر به او فرمود : تو گمان مي‌كني كه نماز از آل رسول خدا (ص) قبول نمي‌شود ولي از تو اي الاغ، قبول مي‌گردد؟!...»

منبع : عوامل سعادت و شقاوت در واقعه‌ي كربلا (علي‌اصغر رضواني)

وعـده مـا : جمعـه شبهـا، هيئـت سيـدالشهـدا (ع) مسجـد امـام حسـن (ع) حبيـب‌آبـاد

 

ماهنامه حبیب اباد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مقـدمـه :

تو كيستي كه شنيدن نامت آتش در دل مي‌افكند و بي‌اختيار قطرات اشك را از ديدگان جاري مي‌سازد؟

جوشش خونت هر روز تازه‌تر و منتقمان خونت هر روز بيشتر! چه زيبا خود و يارانت را به قربانگاه عشق و معرفت رسانديد
و با نثار جان پاكتان، هدايت‌گر انسان‌ها شديد و چه زيبا نشان دادي كه مرگ با عزّت بهتر از زندگي با ذلّت است! اي خون خدا! از تو فقط اين را مي‌دانم كه حضرت آدم (ع) با گريستن بر تو بخشيده شد چرا كه تو چنان نزد خداوند عزيز و محبوبي كه هر چه براي هر كه بخواهي مي‌شود پس :

يا وجيهاً عندالله إشفع لنا عندالله.

ايام حزن و اندوه جهانيان، اعم از انس و جن و حيوانات
و نباتات و گستره‌ي آسمان‌ها و زمين، ماه جوشش خون پاك آزادگان دشت كربلا و شهادت سيدالشهداء حضرت ابا عبدالله الحسين (ع) و ياران با وفايشان تسليت باد.

 

گـذري كوتـاه به زندگـي

شهيـد محمـد دهقـانـي :

 

در سال 1347 در محله حبيب‌اباد شهر بهاران در خانواده‌اي كشاور و مذهبي سومين هديه الهي ديده به جهان گشود. بعد از به پايان رساندن مقطع ابتدايي به پدرش در كار كشاورزي كمك مي‌كرد. همچنين ايشان علي‌رغم سن كمي كه داشتند قبل از انقلاب در راهپيمايي‌هايي كه بر ضد رژيم شاه برگزار مي‌شد، شركت مي‌كردند. بعد از انقلاب به عضويت بسيج در آمده و در كلاس‌هاي قرآن و مسجد حضور فعال داشتند. از خصوصيات بارز شهيد اخلاق نيكو و برخورد خوب ايشان با پدر و مادر
و ساير افراد بود. شهيد در سال 62 در كارخانه بافناز اصفهان مشغول به كار شد و در سال 65، در سن 18 سالگي به منظور دفاع از مرز و بوم و اسلام و همچنين پيروي از امام خميني (قدس) راهي جبهه‌هاي حق عليه باطل شد و پيوسته ديگران را به دفاع از اسلام و قرآن سفارش مي‌نمود. سرانجام بعد از سه ماه حضور در جبهه با اصابت گلوله مستقيم در عمليات كربلاي پنج، در تاريخ 25/10/65 در منطقه عملياتي نداي حق را لبيك گفتند و به شهادت رسيدند. روحشان شاد و راهشان پر رهرو.

 

منتظـران ظـهـور

 

 

 

 

                                   

 

 

رسول اكرم (ص) :

حق مرا در رعايت خاندانم حفظ كنيد. خاندان من در مثل چون كشتي نوح‌اند، كه هر كه سوار شد نجات يافت و هر كه تخلف كرد غرق شد.                                                                نصايح آيت‌ا... مشكيني ص 33

 

 

 

 

 


شماره چهاردهم آذر ماه 1391                    مبلغ : ذكر صلوات نثار امام و شهدا

 

 

 

پـاره‌اي از ويژگي‌ها و نـام‌هاي حضـرت مهـدي (عج) : ابوحمزه مي‌گويد: به حضور امام صادق (ع) رفتم و عرض كردم: آيا صاحب الامر (قائم آل محمّد (ص)) شما هستيد؟ امام صادق (ع) : نه ابوحمزه : آيا او پسرِ پسر شماست؟ امام صادق (ع) : نه. ابوحمزه : او كيست؟ امام صادق (ع) : او همان كسي است كه سراسر زمين را همان‌گونه كه پر از ظلم و جور شده، پر از عدل و داد مي‌كند، او در عصر فَترت (نبودن امام معصوم (ع)) بيايد، چنان‌كه رسول خدا (ص) در زمان نبودن رسولان، آمد. يك روز اميرمؤمنان علي (ع) به فرزندان امام حسين (ع) نگريست
و فرمود : «اين پسرم آقا است، همان‌گونه كه رسول خدا (ص) او را آقا ناميد، به زودي از نسل او مردي ظاهر مي‌گردد كه همنام پيامبر اكرم (ص) است، در صورت و سيرت به پيامبر (ص) شباهت دارد، در آن هنگام كه مردم در غفلت به سر مي‌برند،
و حق زير پا قرار گرفته و مرده شده، و ظلم و جور آشكار گشته، خروج مي‌نمايد... اهل آسمان و زمين از ظهورش شاد مي‌گردند، بلند پيشاني و بر آمده بيني است، بطر شكم، لاغر ران و گشاده دندان مي‌باشد، سراسر زمين را همان‌گونه كه پر از ظلم و جور شده، پر از عدل و داد مي‌كند. ادامه دارد...

منبع : كتاب سيره چهارده معصوم (محمد محمدي اشتهاردي)

 

قيـام در بـرابـر ظلـم :

ايميل : Seiedoshohada74@yahoo.com       وبلاگ :   Hayat74.blogfa.com      همراه : 09387164550

شايسته است مسلمان ضد ستم قيام كند و اين از مهم‌ترين آموزه‌هاي ديني به شمار مي‌آيد و قيام سالار شهيدانِ تاريخ بشر، حضرت امام حسين (ع) در برابر ستم امويان ناپاك از نمونه‌هاي بارز آن است. آن حضرت در اين باره خطاب به امت اسلامي چنين فرمود : آيا نمي‌بينيد كه به حق عمل نمي‌شود و از باطل خودداري نمي‌گردد؟ در چنين شرايطي سزاوار است كه مؤمن از جانش بگذرد و به ديدار پروردگارش بشتابد. آن حضرت در ادامه مي‌فرمايد : آگاه باشيد : اين ناپاك، پسر پاك مرا ميان دو چيز (جنگ يا پذيرش ذلّت) مخيّر گذاشته است؛ اما ذلّت از ما بسيار دور است. تبرّي از ظالمان و طاغوتيان : تبري از طاغوت از وظايف مسلماني است. امام باقر (ع) در اين باره به يكي از ياران خود فرمود : اي ابا صالح! از دوستي باطن‌گرايانه با غير اهل بيت ما بپرهيز؛ زيرا هر دوستي با غير اهل بيت

(به نوعي) دوستي با طاغوت است. ابان ابن تغلب مي‌گويد : از امام صادق (ع) شنيدم كه مي‌فرمود : اي گروه جوانان! از خدا بترسيد و دنباله‌رو اين رؤسا (حاكمان بني عباس) نباشيد آنان را رها كنيد تا خوار شوند. آنان را دوست و رازدار خود قرار ندهيد كه به خدا سوگند ما اهل بيت براي شما از آنان بهتريم.
عدم همكاري با ظالمان : همكاري با ظالمان براي مسلمانان روا نيست، حتي اگر ستمگر در كاري به ظاهر عبادي مانند ساختن مسجد وارد شود در اين‌گونه‌كارها از هرگونه همدستي با ستمگر بايد پرهيز كرد. امام صادق (ع) فرمود : آنان (ستمگران) را در ساختن مسجد كمك نكنيد. امام كاظم (ع) در جواب زياد بن سلمه از اصحاب آن امام بزرگوار كه هزينه‌ي سنگين زندگي را بهانه كار در دستگاه حكومت عباسي كرد فرمودند : اي زياد اگر از كوه بلندي سقوط كنم و بدنم پاره پاره شود، نزد من بهتر است از اين‌كه با ظالمان همكاري و همراهي كنم، مگر اين كه از اين راه غمي را از دل مؤمني بزدايم يا مؤمن گرفتاري را نجات داده يا بدهكاري او را بپردازم. صفوان بن مهران يكي‌ديگر از ياران امام كاظم (ع) كاروان‌هاي تجاري داشت و تعدادي از شترانش را به هارون كرايه داده بود. او نقل مي‌كند : روزي خدمت امام كاظم (ع) رسيدم. آن حضرت فرمودند : صفوان همه كارهاي تو نيكوست جز يك كار. عرض كردم : فدايت شوم كداميك؟ فرمود : شترانت را به هارون كرايه دادي. گفتم : به خدا سوگند! من آن را براي ترويج فسق و فجور و لهو و لعب كرايه نداده‌ام، بلكه براي زيارت بيت الله است و خودم مستقيماً به آن نمي‌پردازم بلكه غلامانم را همراه او مي‌فرستم. امام كاظم (ع) فرمود : آيا دوست داري هارون و دوستانش زنده بمانند تا كرايه شترانت را بدهند؟ گفتم : آري! آن حضرت فرمود : هر كس بقاي ستمكاران را دوست داشته باشد از آنان به شمار مي‌آيد و هر كه از آنان باشد به آتش دوزخ در مي‌آيد.

منبع : مفاتيح الحياهًْ (آيهًْ الله جوادي آملي)

 

قسـاوت قلـب :

قساوت‌قلب عبارت است‌از سختي و خشونت‌قلب و تأثيرناپذيري آن از پندها و عبرت‌ها، در مقابل رقّت قلب كه نرمي و مهرباني
و تأثيرپذيري آن از پندها و عبرت‌هاست. قساوت از حالات نكوهيده و زشت است كه گاه ذاتي است و به طور فطري در قلب به وديعت نهاده شده، و گاه كسبي است و از راه ممارست بر معاصي و گناهان حاصل مي‌شود. كه در هر دو حال هم قابل زوال و نابودي است و هم قابل تخفيف و تضعيف است و نيز ممكن است با مراقبت شديد بر نفس كاري كرد كه هيچ اثر بدي از اين صفت در جوارح و اعضا آشكار نگردد. خداوند در آيه 22 سوره زمر مي‌فرمايد : «پس آيا كسي كه خداوند سينه‌ي او را براي پذيرش اسلام گسترده است، از اين رو داراي نوري از پروردگار خويش است (چون كسي است كه سينه‌اي تنگ دارد
و در تاريكي كفر گرفتار است)؟ پس واي بر آنان كه دلهاشان سخت و از ياد خدا روي گردان است. «همچنين در آيه 74 سوره‌ي بقره مي‌فرمايد : «باز پس از آن دل‌هاي شما سخت شد مانند سنگ‌ها يا سخت‌تر از آن، چرا كه پاره‌اي از سنگ‌ها هست كه نهرها از آن مي‌جوشد، و برخي ديگر مي‌شكافد و آب از آن مي‌تراود، و پاره‌اي ديگر از ترس خدا فرو مي‌غلتد.»

در آيه 16 سوره حديد اين‌گونه مي‌فرمايد : «آيا كساني را كه ايمان آورده‌اند وقت آن نرسيده كه دل‌هاشان در برابر ياد خدا
و آن چه از سخن حق فرود آمده خاشع شود، و چون كساني نباشند كه پيش از اين كتاب آسماني (تورات) به آنان داده شد امّا زماني دراز بر آنان گذشت و دل‌هاشان سخت شد»؟ در روايات مي‌خوانيم : 1) قلب داراي دو نوع خطور است : خطوري از شيطان و خطوري از فرشته. (نتيجه يا نشانه‌ي) خطور فرشته نرم ولي و فهم (معارف الهي) است و خطور شيطان سهو  و غفلت از حق و قساوت است. 2) در مناجات خدا با موسي (ع) آمده است : اي موسي، در دنيا آرزوي خود را دراز مكن كه دلت سخت مي‌شود، و آدم سنگدل از من دور است.

- شكي نيست كه دراز كردن آرزو مايه‌ي حركت به سوي مأمول  و تلاش براي رسيدن به آن و در نتيجه انصراف دل از حق
و آخرت و عبادت پروردگار و تقرّب به اوست و طبعاً موجب قساوت قلب مي‌گردد.

منبع : درس‌هايي از اخلاق حضرت آيهًْ‌الله مشكيني

 

 

بـرخي خـواص دارويـي گيـاه سويـا :